- „Každá válka končí jednáním. Proč nevyjednávat dřív než začne?“
(Džavaharlár Nehrú)
Říká se, že nejvíce se pro život učíme v mateřské a na základní škole…
Jenže právě základní škola u mnohých z nás zařídila současný stav, kdy se ve vypjatých situacích jen stěží dokážeme vyjádřit stručně – jasně – výstižně
a kdy i při dobře míněných zpětných vazbách reagujeme podrážděně, vztahovačně a nedokážeme je ocenit.
A naopak – při pochvale či ocenění prožíváme zvláštní pocit studu, čemuž pak odpovídá reakce „Ale jdi – to by přece udělal každý…“
Jak jste na tom vy?
- Dokážete vyjádřit prosté ANO, když něco potřebujete?
- A říct bez výčitek svědomí NE – tedy odmítnout věci, které jednoduše nechcete?
- Odhodláte se někomu, kdo je vůči vám značnou autoritou, bez divných pocitů říct „Tomu nerozumím…“, když ho nechápete?
- A do jaké míry jste úspěšní v prosazování toho, co chcete?
Pojďte si se mnou vyzkoušet reakce na několik typických situací, ve kterých nám obvykle není dobře…
- kdy mi například na stůl přistane ad-hoc úkol od šéfa, o jehož důležitosti nejsem vůbec přesvědčen…
- nebo kdy potřebuji kolegovi z práce říct, že mě velmi obtěžuje nepříjemný zápach z úst a mám obavu, aby si to nebral osobně…
- a nebo kdy jsem obětí “Zákona padajícího…” a například cholerický šéf si nebere servítky a před mým týmem na mě neadekvátně křičí…
Pro koho je kurz vhodný…
- pro ty, kterým chybí odvaha a při prosazování čehokoli je provází nelibé pocity…
- pro ty, kterým při odmítání čehokoli z očí do očí není dobře, protože mají nepříjemný pocit z toho, že nevyhověli člověku, na kterém mu / ji záleží, a pak si o samotě sami sobě vyčítají, že zase podlehli…
- pro ty, kteří jsou jsou sice úspěšní při prosazování svých záměrů, ale dělají to manipulativně – uvědomují si, že dlouhodobě tímto způsobem poškozují vztahy s lidmi, na kterým jim záleží…
- pro ty, kteří si chtějí prakticky prověřit, jak na tom s prosazováním, vyjednáváním a ovlivňováním jsou…
Pro koho kurz není vhodný…
- pro egoisty, kteří jsou přesvědčeni, že okolí lze ovládat charismatem, sílou osobnosti a manipulací
- pro pesimisty a negativisty, kteří jakoukoli práci s emocemi lidí vnímají jako manipulaci a výskyt manipulací nadhodnocují, protože za manipulace považují i jakákoli ovlivňování s možností volby… Prosím, zůstaňte radši v práci, anebo si třeba vezměte dovolenou a nechte nás pracovat…
Jak lektor pracuje?
- zážitkem – ani chvilku se nebudete nudit, kurz je interaktivní – budete moci do obsahu a formy zasahovat, obsah vzniká na místě
- skupinovou reflexí – máte možnost se inspirovat od ostatních účastníků kurzu, a to pomocí nehodnotící zpětné vazby
Nově získaná kompetence:
- Umím s lehkostí prosadit svůj záměr bez ztráty kytičky – tedy bez jakéhokoli náznaku manipulace…
Další přínosy
- Každému jednotlivci bude umožněno odhalení “otisků palce”– uvědomí si tak, na jakých osobnostních kvalitách stavět svou autoritu v týmu a vliv v prostředí prodeje a služeb…
- Účastníci si především uvědomí, v jakých komunikačních situacích je nutné vytvářet rovnováhu mezi odvahou a odpovědností s ohledem na fakt, že emoce lidí jsou produkty jejich myšlenek…
- Objeví skutečně fungující motivační nástroje, které se dají při komunikaci s okolím použít a které ovlivňují směřování pozornosti jednotlivců i celého týmu na budoucí čas (místo toho, aby se zabývali tím, co bylo)…
- Znovu si uvědomí důležitý fakt, že ne vše je takové, jak to vypadá, a jaké to nakonec bude, ve skutečnosti záleží jen na nás (našich interpretacích)…
- Poznají jednoduché nástroje na posilování vůle a disciplíny a odlišení důležitých úkolů od těch, které jsou urgentní a jako důležité se jen “tváří”…
- Pochopí význam jazykových prostředků při komunikaci s okolím – zejména pak (1) používání přítomného času i pro věci, které se teprve stanou, dále pak (2) vynechání neurčitých a manipulativních slov a (3) slovních spojení, jako je “nějak“, “někdo“, “určitě” a (4) potřebu nahrazovat kondicionály slovesy “Chci” nebo “Potřebuji”…
- Také pochopí, proč nevyžádaná argumentace působí na protějšek jako obhajoba – uvědomí si, co všechno obhajobou ztrácejí…
- Objeví účinné komunikačních tipy, jak při zátěžové komunikaci získat čas a jak účinně pracovat se svými emocemi…
- Pochopí, že věta „Tomu nerozumím…“ nepůsobí jako nekompetence – že je to převzatý vzorec chování ze základní školy…
- Procvičí si účinné komunikační techniky, které snadno zařizují (vlídné) trvání na dohodnutých pravidlech, a osvojí si způsoby jejich postupného zavedení na každodenní praxe…
- Pochopí, proč jednotlivec ve skupině nic neznamená a co je tedy zapotřebí zařídit, aby změnu přijala celá skupina (která pak zařídí změnu chování jednotlivců)…
- Znovu si připomenou účinné postupy, jak ustávat objektivně nepříznivé situace přerámování myšlenek (vytváření příznivější reality a řešitelský optimismus) a poznají jednoduché tipy, kde “dobíjet baterky” a jak předcházet “vyhoření”…
Témata z programu
Odmítnutí úkolu, který nesouvisí s mými prioritami
Prosazení svého záměru bez narušení sociálních vazeb
Ovlivnění partnera v práci přes koncept “Já pán – ty pán”
Zvládnutí neadekvátního útoku od zákazníka nebo jiné autority pomocí přerámování myšlenek
Zpětná vazba agresivnímu šéfovi, který „si nevidí do pusy“
Obrana proti manipulacím a nečestným hrám
Ovlivnění celé skupiny pomocí “zapálené plošiny”
Otázky, na které budeme hledat odpovědi…
(1) Jak zůstat věcný v konfliktních situacích?
- Jak dostat pod kontrolu mé emoce?
- Má smysl uvažovat o tom řídit emoce své i mých lidí?
A pokud ano, jak se to dá zařídit?
(2) Jakými způsoby lze kontrolovat své emoce (i emoce druhých)?
- Co to je emoční a kognitivní zátěž a jak se při ní chovat?
- Proč nedává smysl při emoční zátěži přinášet řešení?
- Jak se držet dvou zásadních rolí při komunikaci s jednotlivci i v týmu – zadavatel / řešitel?
(3) Jak prosadit sebe sama, své záměry a své projekty?
- Proč často dobrá příprava a pohotová argumentace nestačí?
- Co v komunikaci rozhoduje: obsah, anebo souvislosti?
- A jak efektivně “prodat” své myšlenky před kritickým publikem?
(4) Kdy dává smysl argumentovat a kdy tím ztrácím body?
- Proč nevyžádaná argumentace působí jako obhajoba a jak to pak ovlivňuje výsledek komunikace
- Jakými způsoby získávat v konfliktních situacích čas?
- Jak funguje princip „Nerozumím situaci – potřebuji to vysvětlit?“
A proč nám tento princip dělá značné potíže?
(5) Do jaké míry ovlivňuje záměr, se kterým vstupuji do komunikace, její výsledek?
- A jak se svým záměrem pracovat, než začnu jakoukoli komunikaci s komplikovanou osobou?
(6) Jak efektivně zužitkovat zpětnou vazbou?
- A jak pracovat s mylnými přesvědčeními?
- Kdy hodnotit a kdy si “jen” všímat?
- S jakým časem pracovat při zátěži?
- Proč je hodnocení často nevhodné při dávání zpětné vazby?
- A jak souvisí zpětná vazba s nasloucháním? A jak naslouchat při konfliktu
(7) Jak rozpoznat a efektivně reagovat na manipulace a “nečestné hry”?
- V jakých aspektech se liší manipulace od ovlivňování?
A proč se manipulace často nadhodnocují? - Co manipulanta spolehlivě odradí?
- Jak se efektivně vrátit k původnímu záměru?
- Jak “přerámovat” pocit viny na jinou emoci (např. na zvědavost či zájem)?
(8) Jak pracovat se skupinou? A proč jedinec ve skupině nic neznamená?
- Proč se jedinci často pod vlivem skupiny chovají jinak než mezi čtyřma očima?
- Jak lze využít vlastnosti skupin pro vyhlášení nepopulárního opatření?
Jak působit přesvědčivě ve skupině? - Jak “si nakoupit” jednotlivé účastníky / zájmové skupiny přes koncept členství vzhledem k organizujícímu tématu skupiny?
- Jak pracovat při komunikaci s týmem jako s živým systémem, jakými způsoby (vlídně) trvat na dohodnutých pravidlech a činnostech?
A jak udržet svůj záměr až do úplného konce? - Co je kolektivní neodpovědnost a jak lze s tímto fenoménem pracovat v konfliktních situacích?